veertiende tot en met achttiende dag - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Theo en Lianne Bosch/van Lierop - WaarBenJij.nu veertiende tot en met achttiende dag - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Theo en Lianne Bosch/van Lierop - WaarBenJij.nu

veertiende tot en met achttiende dag

Door: Lianne

Blijf op de hoogte en volg Theo en Lianne

05 December 2014 | Swaziland, Mbabane

Terwijl thuis nu iedereen bezig is met cadeautjes uitpakken of lekker gourmetten, liggen wij nu moe maar voldaan in een heel mooi hotel in Swaziland in bed en typ ik dit verslag van de afgelopen 5 dagen.
Hele enerverende dagen waren het....
Maandag ochtend al heel vroeg naar het vliegveld in Capetown. Na een hele mooie rustige vlucht kwamen we aan in Johannesburg. Geen ophaalcommitee dus zelf maar op zoek naar de uitgang.... Auto opgehaald en op weg naar Pretoria. Na een rit van ongeveer een uurtje kwamen we aan bij het IPA house aldaar. Heel mooi gebouw aan de buitenkant....
We werden ontvangen door Wilna. Zij is de housekeeper aldaar. Wij werden naar onze kamer gebracht en verder aan ons lot overgelaten omdat ze terug "aan het werk moest".
We voelden ons niet echt gelukkig met ons onderkomen maar besloten eerst de stad in te gaan en eventueel een ander hotel te zoeken. Tomtom gevraagd ons naar stadscentrum te brengen, nou dat was geen slimme zet... Het parkeren van de auto was het begin van onze expeditie in hartje Pretoria. Jongens die vochten om wie ons een parkeerplaats mocht bezorgen. Uiteindelijk in een parkeergarage beland. Dit voelde meteen niet goed. Op straat uiteindelijk een nette mevrouw aangesproken of ze een hotel voor ons wist in de buurt. Uiteindelijk de auto gehaald en de stad uit.... tussen alle toeterende taxibusjes door met gevaar voor eigen leven bij een Mac Donalds naar binnen want die moeten toch wel internet hebben.... jammer. Koffie dan maar en een nette jongen uit Pretoria bood zijn hulp aan. Centrum is gewoon gevaarlijk. Uiteindelijk hebben we besloten om terug te gaan naar IPA house en één nacht daar te blijven en morgen vroeg te vertrekken naar Hazyview in de hoop dat ze daar een dag eerder voor ons een bed hadden. 's Avonds heerlijk gegeten bij "Dros" op advies van wat mannen die aan de bar hingen met Wilna toen we terug kwamen. Met goed gevulde buiken naar bed maar helaas een hele slechte nachtrust gehad. Volgende ochtend vroeg op en uitgechecked. Lange mooie reis door een heel ander landschap als het zuiden. Om ongeveer 2 uur kwamen we aan bij het hek van het guesthouse.... toen nog 2 km een hele steile oprijlaan naar beneden.... en daar verscheen Hamilton lodge. En gelukkig konden we blijven. Lekker even gezwommen en bijgekomen. 's Avonds heerlijk gegeten en daarna nog geborreld met 2 andere nederlandse stellen die ook net daar aangekomen waren. Super gezellige avond gehad. Volgende dag Gods Window, three ronddavels en waterval bezocht. Dag weer gezellig afgesloten met nederlanders en de twee eigenaren. Maar wij zijn op tijd afgehaakt want om half 6 werden we opgehaald voor onze game drive door Kruger National Parc.
Nou dat was een dag om nooit te vergeten. Van de ene verbazing in de volgende. We hebben (waarschijnlijk) de big five mogen bewonderen... het luipaard is niet helemaal zeker... de ranger zag hem en legde uit waar we moesten kijken maar het was heel lastig te zien. Foto thuis op groot scherm maar eens goed bekijken. Het was echt fantastisch!
Nog lekker gegeten bij Kurt en een afzakkertje met z'n allen en toen doodmoe ons bedje in. Vanmorgen lekker ontbeten en toen richting Swaziland waar om half 12 Alfred ons op zou wachten bij de grens. Geen Alfred dus. Uiteindelijk om 1 uur was hij er... dat is de mentaliteit hier wel een beetje... niet druk maken....alles kom goe. Wij reden achter hem aan en hij liet ons zijn land een beetje zien. De rest gaat de komende dagen nog gebeuren want hij heeft alles voor ons gepland. Auto niet meer nodig. Hij rijdt ons overal in zijn politieauto naar toe. Samen met zijn vriendin zijn we vanavond uit gaan eten. Het regende keihard toen hij belde dat ze in de lobby zaten te wachten. Hij stuurde zelfs een jongen met 2 paraplu's om ons droog op te halen.... zo dat waren de afgelopen dagen in vogelvlucht. Nu weer lekker slapen en ik ben erg benieuwd wat we morgen te zien krijgen. Surprise!!!! (Ook voor ons iets van pieterbaas op 6 december...) welterusten!

• 08 December 2014 - 00:52

De Buurtjes:

Zo maak je nog eens iets mee, wat een avontuur! Erg leuk om te lezen. Wauw: God's Window, staat nog op het verlanglijstje! Veel plezier tijdens de komende dagen, een verrassende VIP tour. Wij hebben ook wat van De Sint: uitzicht op Het Dommeldal...pfff. En natuurlijk op zijn verjaardag: eten bij de Spanjaard, al jaren traditie, ook al komt die goedheilig man eigenlijk uit Turkije. Have fun!

• 08 December 2014 - 22:44

Marianne:

Ha Theo en Lianne

Wat een verhalen zeg..en wat een belevingen ....om jaloers op te worden.
    Leuk te lezen en je merkt aan jullie verhalen dat het een fantastische reis is.
    Nou geniet nog volop en veel groeten van ons.